Vsebine v kategoriji
Ronald "Ron" Michael Sega (tudi Ronald Šega)
... je ameriški astronavt, častnik in fizik slovenskega rodu. Čestitke, Tomaž!
O igri
Pravila igre križemkražem
IGRALNI KOMPLET
Igralna mreža velikosti 17 x 17 polj, 222 slovenskih črk z označenimi vrednostmi od 1 do 4 točk, 10 domenkov (jokerjev), 40 (omejevalnih) črnih polj.
IZBOR BESED
Po pravilih slovenskega križankarstva so dovoljeni samo samostalniki v 1. sklonu ednine (tudi množinski samostalniki, npr. hlače)., množina pa le pri prebivalcih, narodih (npr. Škoti) ter v uveljavljeni množinski rabi (padavine), (znane ali v virih dokazljive) besedne zveze (pustni ples, svetla soba), združena ime in priimek (Tone Pavček). Najkrajša beseda mora imeti 4 črke. V primerih, ko soigralec ne ve pomena odigrane besede, mu jo je potrebno razložiti ali dokazati z virom. Okrajšave in kratice niso dovoljene, razen če se niso spremenile v samostojne samostalniške besede (Unesco).
POTEK IGRE
Soigralca sedeta za mizo z iste strani igralne plošče in z žrebom določita, kdo bo imel prvo potezo. Vsak igralec najprej iz vrečice na slepo izvleče 10 črk in jih pravilno obrnjene položi predse na mizo (soigralec mora imeti v vsakem trenutku možnost pogleda nanje). Prvi igralec po krajšem razmisleku sestavi besedo, jo položi vodoravno ali navpično v mrežo ter na obeh koncih omeji s črnima poljema. Ena črka prve besede mora biti obvezno na sredinskem polju mreže (H9)! Nato iz vrečice izvleče toliko črk, kolikor mu jih po odigrani potezi manjka do 10. Če se igralec zmoti in ima po dokupovanju na mizi več kot 10 črk, nove črke skrije v pest in soigralec odvečno število črk izvleče na slepo in jih vrne v vrečico. Nato ima prvo potezo soigralec, ki mora svojo besedo (kjerkoli) prekrižati s prvo besedo v mreži, naprej pa postopa podobno kot prvi igralec. Vsaka naslednja poteza igralcev mora križati vsaj eno od že postavljenih besed. Pri iskanju nove besede je torej potrebno upoštevati tudi črko že postavljene besede, preko katere nameravamo položiti svojo potezo.
Število odigranih potez je 10 na vsakega igralca. Lahko pa se igralca dogovorita tudi drugače. Po zadnji potezi vsak igralec sešteje vrednosti posameznih besed, od tega seštevka pa odšteje vrednost črk, ki so mu ostale (domenek v ostanku šteje 10 odbitnih točk!). Zmagovalec je igralec z večjim številom točk. V primeru enakih točk je partija remi. Če se pozicija besed v mreži zapre in ni možno odigrati poteze, je konec partije; rezultat se določi kot zgoraj.
DOMENEK (JOKER)
Domenek nadomešča katerokoli črko in njeno vrednost. Z vrednostjo 4 točk nadomešča tudi tuje črke (w,x,y ipd.), ki jih ni v kompletu. Domenek, ki ga je uporabil igralec, lahko soigralec takoj v naslednji potezi (in samo takrat!) vzame iz mreže. Odigrati mora potezo preko polja z domenkom in ga zamenjati s črko, ki jo je domenek nadomeščal ali pa s črko, ki besedi spremeni pomen. Če je domenek sredi besede KAMIN, ga pri polaganju nove besede preko domenka lahko poimenujemo tudi C, L, N ali R, saj se pri tem KAMIN spremeni v samostalnik novega pomena - Kacin, kalin, Kanin in Karin. V tej potezi pa pravkar odvzetega domenka soigralec ne sme uporabiti v novonapisani besedi. Kasnejša ( v naslednjih potezah) zamenjava domenka ni možna. V zadnji potezi domenek ne sme nadomeščati črke, ki je še v ostanku črk (pazite: domenek v ostanku šteje 10 odbitnih točk!).
VREDNOST BESEDE
Če je beseda položena samo na belih poljih mreže, je njena (nazivna) vrednost seštevek točk posameznih črk (npr. križemkražem = 31 točk). Nagradna polja in izredne dolžine besed povečujejo vrednost črk oziroma besede (gl. naprej!).
NAGRADNA POLJA
Vsako nagradno polje izkoristi le igralec, ki prvi čezenj odigra besedo (zasedeno nagradno polje ni več nagradno!).
Zeleno polje: podvoji vrednost črke (npr. I = 4 točke).
Rdeče polje: potroji vrednost črke (S = 9 točk).
Rumeno polje: početveri vrednost črke (Z = 16 točk).
Polje z belim deltoidom: podvoji vrednost celotne besede (v kateri so tudi že upoštevane vrednosti na morebitnih barvnih poljih); če gre beseda preko dveh takih polj, se njena vrednost početveri.
Opomba: središčno polje (H9) ni nagradno polje, je le začetno polje.
NAGRADE ZA DOLGE BESEDE
Beseda iz 10 črk: + 20 točk.
Beseda iz 10 črk v prvi potezi partije: + 30 točk.
Beseda iz 11 (ali več) črk z ostankom črk: + 40 točk.
Beseda iz 11 črk brez ostanka črk: + 50 točk.
ZAMENJAVA ČRK
"Slabe" črke (npr. 10 samih soglasnikov) lahko igralec zamenja delno ali v celoti. Soigralcu pokaže koliko in katere črke bo zamenjal, nove vzame iz vrečice in vrne vanjo prvotne. Pri zamenjavi črk igralec izpusti svojo potezo. Zamenjava črk ni dovoljena dvakrat zapored, vmes je potrebno odigrati novo besedo ali izpustiti potezo (brez zamenjave črk).
IZPUŠČANJE POTEZE
Izpuščanje poteze je v večini primerov taktične narave in je dovoljeno večkrat zapored.
TURNIRSKA PARTIJA (osnovne značilnosti)
Čas za 10 besed posameznega igralca je omejen na 30 minut (igra se s šahovsko uro). Igralec postavlja besedo in dokupuje črke med svojim časom za razmišljanje. Pomena odigrane besede soigralcu ni potrebno razlagati (nasprotno kot pri ljubiteljski igri), soigralec pa ima pravico do ugovora na postavljeno besedo in to v vsaki potezi nasprotnika. Na zahtevo soigralca sodnik turnirja preveri pravilnost besede v izbranih virih. Napačne besede ali neupravičeni ugovori se kaznujejo s časovnimi odbitki. 1 minuta za prvi neupravičen ugovor ali napačno besedo, 2 za drugo ugovarjanje, 3 minute... Tekmovalca vodita vsak svoj zapisnik, priporočljivo pa je, da igralec vodi evidenco tudi o nasprotnikovem točkovnem stanju. Več o turnirski partiji preberite v tekmovalnem pravilniku.
OSNOVNOŠOLSKA PRAVILA
- čas za 6 besed posameznega igralca je omejen na 15 minut,
- štejejo le nominalne vrednosti črk (nagradna polja se ne upoštevajo),
- za prvi ugovor ni časovnega odbitka,
- vloga domenka in pravila sestavljanja besed so enaka kot v turnirski partiji.
Želimo vam veliko užitkov pri igranju križemkražma. Se nam želite pridružiti na mesečnih križemkražemskih turnirjih, ki jih za naslov državnega prvaka igramo že od leta 1993? Članstvo v društvu in predhodna igralna praksa nista pogoj. Postanite ratingiran igralec in s tem aktivni ljubitelj te izredno zanimive in ustvarjalne igre s črkami. Sprejmite izziv – veseli vas bomo!